وزیر نفت ایران اخبار موجود در خصوص کاهش سهم شرکت نفتی اینپکس در میدان آزادگان را رد کرد و از احتمال حصول توافق با این شرکت و حفظ سهم 75 درصدی ژاپن در این پروژه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید کاظم وزیری هامانه با بیان این‌که جزئیات مشارکت شرکت ژاپنی اینپکس در میدان نفتی آزادگان هنوز مشخص نیست، تاکید کرد که مذاکرات بر سر این مساله کماکان ادامه دارد.

وزیری هامانه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر کاهش مشارکت شرکت ژاپنی اینپکس در سرمایه‌گذاری میدان نفتی آزادگان گفت که ایران احتمالا در مذاکرات با نمایندگان اینپکس به یک توافق دست پیدا خواهد کرد.

وزیر نفت همچنین گزارش‌های منتشر شده در خصوص کاهش مشارکت این شرکت ژاپنی به 10 درصد را نادرست خواند و گفت که مذاکرات میان طرفین هنور به پایان نرسیده است و کماکان احتمال مشارکت طرف ژاپنی تا میزان 75 درصد وجود دارد.

این در حالی است که پیش از این، مدیرعامل شرکت ملی نفت از کاهش سهام اینپکس در توسعه میدان آزاد گان خبر داده بود.

غلامحسین نوذری با بیان این که بر اساس توافق های اولیه حاصل مذاکرات با نمایندگان شرکت اینپکس ژاپن، سهم این شرکت در توسعه میدان نفتی آزادگان از75 درصد قبلی به 10 درصد کاهش یافته است، افزوده بود: هدف از تخصیص سهم 10 درصدی به این شرکت در توسعه میدان نفتی آزادگان تداوم آینده کاری ،ادامه روابط تجاری و بین‌المللی دو کشور و حفظ قرارداد فی مابین بوده است.

او حتی تاکید کرده بود که با کاهش سهم‌ اینپکس در توسعه میدان آزادگان، این شرکت به ‌طور کلی از عملیات اجرای توسعه میدان کنار خواهد رفت.

از سوی دیگر، مهدی بازرگان ـ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) ـ نیز به خبرگزاری کیودو گفته است که ژاپن می‌تواند سهام از دست رفته خود در پروژه میدان نفتی آزادگان را در آینده به دست آورد.

همچنین کونیهیکو ماتسو - مدیر عامل شرکت اینپکس - پس از بازگشت از تهران به خبرنگاران گفته است که ادامه پروژه نه تنها برای ایرانی ها بلکه برای طرف ژاپنی نیز معنادار است.

گفتنی است، وزیری هامانه امروز [یک‌شنبه 16 مهر]در نشست با خبرنگاران به شبهات به‌وجود آمده درخصوص اخبار میدان آزادگان پاسخ خواهد گفت.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، برخی تحلیلگران بر این باورند که ژاپن منتظر تعیین سرنوشت تحریم های احتمالی علیه ایران است و به صورت عمدی از تعیین سرنوشت این قرارداد طفره می رود.

گروهی از صاحب نظران اقتصادی - سیاسی نیز می گویند که علت اظهارات متناقض به آن دلیل است که خروج از توافق های اولیه می تواند به ضرر هر دو طرف بوده و مشکلاتی را برای آنها به بار آورد.

ژاپن که مدت‌ها تحت فشار آمریکا برای لغو این قرارداد بوده، برای تامین نفت خود، کاملا به نفت خاورمیانه وابسته است و بیش از 14 درصد نفت خود را از ایران تامین می کند.

حجم ذخایر نفتی میدان آزادگان که در استان خوزستان در جنوب غرب ایران قرار دارد تا 26 میلیارد بشکه برآورد شده است.

کد خبر 5544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز